V pondělí 21. listopadu si odbyla premiéru třídílná minisérie Král Šumavy. Režisér David Ondříček adaptoval román Davida Jana Žáka Návrat Krále Šumavy pro placenou platformu televize Nova Voyo. Ostrá premiéra je naplánována na 9. prosince.
Projekt vznikl už v roce 2013. Tehdy si pro televizní přepis Návratu Krále Šumavy vybral jeho autor režiséra Radima Špačka a producenta Vratislava Šlajera. Ve hře byla varianta celovečerního filmu. Mezitím ovšem propadla tříletá obce na autorská práva, a tak Král Šumavy spadl do klína Davidu Ondříčkovi.
Josef Hasil sloužil po roce 1948 v šumavském Trojmezí jako příslušník pohraniční stráže. Myslel si, že bude chránit hranici proti nacistům, ale měl střílet do lidí, kteří chtěli žít ve svobodě. Přešel na druhou stranu a stal se z něj převaděč, který úspěšně přes hranici provedl exmistry, politické vězně, soudce, kněze i obyčejné lidi. Josefa Hasila nikdy nechytili, protože Šumavu znal jako málokdo. Jediné filmové zpracování jeho příběhu vzniklo v roce 1959 pod rukama Karla Kachyni. I přes silný ideologický tón jde o jeden z nejpopulárnějších československých filmů. David Ondříček a jeho tým usilovali o novou, komunistickou propagandou nezatíženou verzi.
Minisérie sleduje Josefa Hasila od roku 1948, tedy od začátku jeho působení v pohraničním útvaru Zvonková. Vykresluje jej jako vtipného, přátelského a oblíbeného mladého muže, který měl slabost pro tři věci – ženy, motorky a čest. Roli ztvárnil Oskar Hes, který s Davidem Ondříčkem spolupracoval už dříve, a byla to trefa do černého. Hes svého Hasila hraje naprosto neodolatelně. Srší suchým humorem, po šumavských kopcích rozsévá zlomená dívčí srdce a výborně ukazuje mladickou nerozvážnost, která ho občas zavede do pěkně riskantních situací. V roli trpící milenky Josefa Hasila i ženy, již surová historická realita nemilosrdně semlela, září Kristýna Ryška. Sympatie si určitě získá Kryštof Mucha v roli velitele útvaru, jehož výraz ztrápeného drsňáka prozrazuje hluboké pochyby o svém konání.
Atraktivní lokace, dramatické akční scény i osudové intimní rozhovory nasnímal velice talentovaný kameraman David Hofmann. Poradil si i se scénami odehrávající se v noci, v lese a v rychlosti, které mohou být hrobníkem veškerého rytmu děje. Hudba Beaty Hlavenkové se vyznačuje mírným patosem korespondujícím s mimořádnými situacemi, kterých je v pohraničí po roce 48 dost. Vyzdvihnout musíme zvukovou složku Krále Šumavy. Pavel Rejholec odtajnil zvuky lesa na celé ploše filmu tak, že zpěv ptáčků, kukání kukačky, praskání klestí i ozvěna vás naplno pohltí a zážitek z šumavské přírody akceleruje.
Josefa Hasila zatkli už v roce 1948, ale z vězení se mu podařilo uprchnout. Z Bavorska potom ve spolupráci s americkou zpravodajskou službou převáděl přes hranice do svobodného světa prominenty i obyčejné lidi. V roce 2002 dostal od Václava Havla Medaili za hrdinství a podle jeho tehdejších slov nad ním držel ochrannou ruku Pánbůh.