Když jsme předevčírem ve článku o Avengers: Infinity War 89 % zmínili scénáristický trik jménem MacGuffin, setkalo se to s vaším zájmem. A protože se filmovým psavcům na tematických webech zpravidla nevěnuje kdovíkolik prostoru, vysvětlíme vám dnes, jaké fígle na vás mají v zásobě.
1) MacGuffin
Začneme již zmíněným MacGuffinem, předmětem či cílem, o který má zájem náš hrdina, ale publikum se o něj vlastně vůbec nestará. Tak zhruba zní definice Alfreda Hitchcocka , který dal scénáristickému triku jeho jméno. Identifikoval také, že bývá často používán ve špionských filmech.
Jak přišel Darth Vader k červenému meči a hradu z Rogue One? Prozrazuje nám to komiks
Typickým příkladem mohou být plány Hvězdy smrti, které je v Rogue One 78 % potřeba získat a v Nové naději 3 % dopravit povstalcům na Yavinu 4. Do kategorie MacGuffinů můžeme zařadit i většinu pokladů, za nimiž se honí archeolog-dobrodruh Indiana Jones či čarovných předmětů, které shánějí hrdinové série Piráti z Karibiku.
Asi nejkreativněji využil MacGuffin režisér Quentin Tarantino v populárním filmu Pulp Fiction 91 %. Tam s sebou Vincent Vega a Jules Winnfield nosí tajemný kufřík, jehož obsah není ani na okamžik divákovi ukázán. Všechny postavy ale zjevně tajemný zářící předmět chtějí.
Kufřík měl prý mimochodem původně obsahovat diamanty, tvůrci ale usoudili, že by to bylo moc nudné a předvídatelné.
2) Deus ex machina
Zatímco MacGuffin dostal jméno až v minulém století (ač se vyskytoval i dříve), berličku jménem deus ex machina objevili už dramatici ve starověkém Řecku. Slovní spojení v překladu z latiny znamená bůh ze stroje, neboť antické hry často končívaly spuštěním herce představujícího boha na jeviště pomocí jeřábu.
Transformers: Roboti si vydělávali product placementem a ničili auta poškozená povodní
Olympan následně vyřešil všechny problémy a dovedl tak příběh ke kýženému závěru. Podobně někteří považují za laciný třeba přílet orlů, kdykoli se někdo dostane do problémů ve Středozemi, náhlé zjevení tyranosaura ve snímcích ze série Jurský park či sestřelení Devastatora z Velké pyramidy v Gíze během finální bitvy ve druhých Transformers 67 %.
Nejkreativněji boha ze stroje použili nejspíš Monty Pythoni ve svém Životě Briana 86 %, kde byl titulní hrdina nabrán vesmírnou lodí těsně předtím, než se stihl rozmáznout na dlažbě.
3) Red herring
Red herring, neboli červený sleď, je označení pro techniku, s jejíž pomocí scénáristé budují překvapivé zvraty. Jméno dostal podle uzené ryby, s jejíž pomocí lidé mátli psy a sváděli je ze stopy. Podobně je za pomoci red herringu balamucen i divák, zvláště pak v detektivních filmech.
Tuto techniku použili třeba třetí Transformeři 63 %, kde to dlouho vypadalo, že hlavním padouchem bude Shockwave, se kterým se Optimus Prime potkal v Černobylu. Pak ale Autoboty zradil Sentinel, skutečný záporák filmu. Podobně to ve Wonder Woman 70 % vypadá, že je generál Erich Ludendorff ve skutečnosti bohem války, záhy se ale ukáže, že se Árés ve skutečnosti přestrojil za sira Patricka Morgana.
Zvlášť obratně techniku používá J. K. Rowlingová ve zfilmovaných knihách o Harrym Potterovi. Hned v úvodním Kameni mudrců 79 % jsme vedeni k tomu, abychom podezřívali Severuse Snapa z útoků na hlavního hrdinu. Nakonec ale vyjde najevo, že za vším stojí lord Voldemort a jím vedený Quirinus Quirrell.
4) Plot voucher
Anglickým termínem plot voucher se označuje předmět, který hrdina dostane, zpravidla aniž by tušil, že se mu bude záhy velice hodit. Ve chvíli, kdy už publikum na danou věc dávno zapomnělo, přijde zpravidla postava na její užitečnost. Často pak svůj objev využije k vítězství v nějakém konfliktu.
7 filmů, které mají šťastné konce. Tedy než se nad nimi trochu zamyslíte
James Bond má svoje gadgety, které mu přijdou vhod skoro bez výjimky pokaždé, Eggsy z Kingsmanů zase ocelový bodec v botě, natřený smrtícím jedem. Van Helsingovi 63 % zase mnich na začátku představí hrdinovi zařízení, které produkuje zářivé světlo. Ke konci filmu ho pak Van Helsing použije, aby zabil upíry na bále. Za zmínku stojí i nový snímek Ready Player One 84 %, kde dostane Wade Watts v digitálním světě minci, z níž se následně vyklube extra život.
Velmi zábavně použili tento trik scénáristé druhých Pirátů z Karibiku 74 %, kde dostane Jack Sparrow lahev plnou hlíny. Tu pak může použít k vydírání Davyho Jonese, který smí vstoupit na pevnou půdu jenom jednou za desetiletí.
5) Artefakt zhouby
Jak už název napovídá, Artefakt zhouby je předmět, který působí rozkladným vlivem na svého nositele. Dokáže měnit osobnost člověka, negativně ovlivnit jeho zdraví či příčetnost a tak všelijak podobně. Může ale nemusí být zároveň MacGuffinem.
Klasickým příkladem jsou viteály z příběhů o Harrym Potterovi, které probouzí to nejhorší v lidech ve své bezprostřední blízkosti. V Pánu prstenů pak samozřejmě titulní Prsten, ale také palantíry, skrze které může působit Temný pán Sauron – zlomil tak třeba správce Gondoru Denethora.
Při sestavování článku jsme používali mimo jiné i vyčerpávající databázi TV Tropes. Pokud umíte anglicky, najdete tam další příklady.
No a třeba ve Spider-Manovi 2 74 % se ukáže, že je Otto Octavius ovládán svými robotickými chapadly.