Úspěch snímku nezajistí jen kvalitní scénář, dovedná režie a zdařilé herecké výkony. Podcenit není totiž radno propagaci, která naláká diváky do kin. Protože má ale nějaký ten plakát nebo videoukázku už úplně každý, chtějí se tvůrci reklam zpravidla nějakým způsobem odlišit od konkurence. Potom vznikají originální kampaně, které leckdy nejenže splní svůj hlavní účel, ale obstojí i samy o sobě.
1) Ex Machina
Způsob, kterým svůj film propagovali tvůrci sci-fi Ex Machina 75 % ze všeho nejvíc připomíná internetové pranky. Návštěvníci festivalu South by Southwest v roce 2015, kteří používali komunikační aplikaci Tinder, zaměřenou zejména na randění. Těm se na displejích mohla objevit pětadvacetiletá dívka jménem Ava. Položila uživatelům několik všetečných otázek a pak je přesměrovala na svůj profil na Instagramu.
Filmy vás klamou, historie vrací úder! Meče nezvoní, když je tasíte a klapot kopyt dělají kokosy
Tam teprve návštěvníci festivalu zjistili, že je ve Ava ve skutečnosti jenom chatovací robot a celá konverzace sloužila jako svého druhu Turingův test, v němž má účastník za úkol zjistit, zda se baví s člověkem či umělou inteligencí. Stejně jako ve filmu poskytla Avě tvář švédská herečka Alicia Vikander , kterou brzy uvidíme také jako mladou archeoložku Laru Croft.
2) Záhada Blair Witch
Horrorový snímek Záhada Blair Witch 71 % zašel tak daleko, že vlastně založil úplně nový žánr found footage. Tvrdil o sobě totiž, že dokumentuje skutečné události na základě nalezeného videozáznamu. Filmaři proto skutečně natočili snímek způsobem, jímž vzniká amatérský záznam a na svých webových stránkách dokonce zveřejnili fotografie „obětí“ – včetně třeba těch z dětství – spolu s jejich životopisy.
Výsledný film měl obří úspěch a vydělal několikanásobek svého rozpočtu, takže se záhy objevila řada dalších „nalezených“ videozáznamů, z nichž zmíníme aspoň norské fantasy Lovec trollů 66 %.
3) Matrix
To kultovní sci-fi 90 % o válce mezi lidstvem a stroji vsadilo na maximální jednoduchost. Snímek poslal po krátké ukázce diváky k osobním počítačům, které se zrovna v té době masově šířily po světě a nechal je naklepat do internetového prohlížeče adresu WhatIsTheMatrix.com (Co je to Matrix?). Jak jinak také poutat na film, když značná část jeho síly spočívá v zásadním příběhovém zvratu, který nesmíte předem za žádnou cenu prozradit?
4) Prometheus
Ridley Scott má pro reklamu vyvinutý cit. Už první Vetřelec 90 % provokoval diváky, když neukázal titulního netvora ani v trailerech, ani na plakátech a přispěl tak k tajemnému tónu snímku. Prometheus 66 % zase na YouTube kanále přidal natěšeným fanouškům k dobru krom traileru třeba i fiktivní reklamu na nového androida Davida a také řeč Petera Weylanda na konferenci TED z roku 2023.
5) Deadpool
Skull Poop L?
— Kim Horcher (@kimscorcher) 13. ledna 2016
Death Poop L?https://t.co/mbJATBCuhu
Oh. OHHHHHHH. Nice one, #Deadpool pic.twitter.com/7PgoyZPmqE
Erkový superhrdina Deadpool 81 % se k reklamní kampani postavil s pubertálním humorem sobě vlastním. V anglicky mluvících zemích využil podoby svého jména se slovy „mrtvý“ a „exkrement“ a na reklamní plochy proto vyrazil se jménem ve formátu lebka, usměvavá fekálie a velké písmeno L. Představitel hlavní role Ryan Reynolds navíc během kampaně prakticky nevylezl z kostýmu.
Zajímavě bude jistě vypadat i reklama na plánované pokračování, která nám už ukázala Deadpoolovy trable při převlékání se v telefonní budce.
6) Interview
Špionážní komedie Interview 64 % se Sethem Rogenem a Jamesem Francem , kteří se vydávají do Severní Koreje zavraždit tamního komunistického diktátora Kim Čong-una by vlastní kampaň ani nepotřebovala. Proslavily ji totiž ublížené reakce politruků z východoasijské země, kteří se dokonce obrátili na tehdejšího prezidenta Obamu, aby s urážkou polobožského vůdce něco udělal.
Pádlující Gendry, Sherlockova smrt a Elrondova rada. Jak na nás filmaři pomrkávají
Protože ale v Americe naneštěstí pro soudruhy stále vládne svoboda slova, vzali severokorejci spravedlnost do svých rukou, začali vyhrožovat teroristickými útoky na kinosály a poslali na studio Sony svoje hackery. Lepší propagaci si snímek snad ani nemohl přát.
7) Buchty a klobásy
Kvůli výhružkám nakonec Interview nikdy nepřišlo do kin a úspěch slavilo jen skrze distribuci disků DVD a Blu-ray či služby video on demand, Seth Rogen ale brzy přišel s dalším projektem – velmi, velmi netradičním satirickým animákem pro dospělé. Studio Sony pro Buchty a klobásy 59 % spustilo největší digitální kampaň ve své dosavadní historii a dostalo se krom YouTube třeba i na Snapchat nebo Twitter. Na tento typ reklamy využili tvůrci prý až čtyřnásobek obvyklých výdajů a zdá se, že se jim to bohatě vyplatilo, neboť film uspěl mezi kritiky i běžnými diváky.
8) Borat
Mystifikační dokument o fiktivním kazašském žurnalistovi založil celou kampaň právě na titulní postavě. Ohlas také vzbudil zákaz, kterého se Borat 72 % dočkal v takřka všech arabských zemích a v neposlední řadě také užití fiktivní hymny Kazachstánu z filmu během International Shooting Grand Prix, k němuž došlo vlivem chybné práce s internetovými zdroji hudby. Kazaši samotní vzali snímek spíš s humorem a podle údajů Amazonu se u nich i dobře prodával.
9) Temný rytíř
Pozornost přivolala i falešná politická kampaň Harveyho Denta, důležité postavy druhého snímku Christophera Nolana o Batmanovi. Pro Temného rytíře 90 % ale vznikly třeba i falešné noviny The Gotham Times a pokud jste se vydali do některého obchodu s komiksy, mohli jste v něm najít pohozenou speciální hrací kartu žolíka, kterou arcipadouch Joker používá jako svoji vizitku. Jistě se již stala sběratelským kouskem.
10 faktů o V jako Vendeta. Kaskadér musel projít ohněm, rušičku si zahrála lampička na čtení
10) Hobit: Neočekávaná cesta
Pokud jste se okolo premiéry prvního Hobita vydali na cestu s novozélandskými aeroliniemi, přehrála vám posádka namísto klasické palubní instruktáže vtipné a zároveň informativní video s Peterem Jacksonem , Glumem nebo Černokněžným králem. No a nebyla by to ta pravá Středozem, kdyby na konci Gandalf nepřidal praktickou radu do života: „Fly you fools!“