Legendární agent 007 má nového vlastníka – práva na sérii James Bond nyní patří společnosti Amazon, který provozuje Prime Video. I když tato změna umožní pokračování filmové série, mnoho fanoušků má obavy, jak to ovlivní kvalitu příběhů o britském špiónovi. Skepsi ohledně budoucnosti série výstižně zachytil karikaturista Ellis Rosen ve svém obrázku pro magazín The New Yorker.
James Bond jako oběť komerčního světa
Karikatura sdílená na sociálních sítích zobrazila kultovní scénu z filmu Goldfinger, kde padouch nečeká, že Bond bude mluvit, ale předpovídá mu mnohem horší osud: „Hraní v sérii stále nudnějších spin-offů a televizních pořadů.“ Tato jednoduchá, ale výstižná ilustrace poukazuje na obavy, že Amazon se bude snažit vytěžit z populární značky co nejvíce peněz, což povede k úbytku originality a kvality.
Amazon získal plnou kontrolu nad Bondem – proč se fanoušci obávají?
V roce 2023 Amazon koupil společnost MGM, dlouhodobě spojenou s produkcí filmů o Jamesi Bondovi. Až nyní však gigant získal úplnou tvůrčí kontrolu nad sérií, a to za cenu další miliardy dolarů. Tento krok vyvolává u kritiků otázky, zda se Bond nestane jen dalším produktem velkých studií, které místo kvality upřednostňují masovou produkci.
Ellis Rosen svým vtipným, ale trefným obrázkem upozorňuje na nebezpečí spojené s touto změnou. V jeho ilustraci vidíme postavu připomínající padoucha Blofelda – ale s nádechem Jeffa Bezose – jak stojí nad Bondem připoutaným ke stolu pod obrovským logem Amazonu. Na Bondovu otázku „Čekáte, že budu mluvit?“ odpovídá: „Ne, pane Bonde, očekávám, že budete hrát v sérii stále nudnějších spin-offů a televizních pořadů, jejichž sledovanost dramaticky klesne po první epizodě.“
Hrozí Bondovi osud dalších filmových značek?
Rosenova kritika vychází z obav, že velká studia se stále méně zajímají o dlouhodobou kvalitu svých filmových a televizních sérií. Místo toho se snaží investovat obrovské částky do projektů, které prioritně cílí na co nejširší publikum, čímž ale riskují ztrátu toho, co dělalo jejich značky výjimečnými.
Tento trend lze vidět nejen u Jamese Bonda, ale i u dalších kultovních sérií, jako jsou Star Wars, Jurský park nebo filmy od Marvelu a DC. Zatímco dříve oslovovaly pevnou základnu fanoušků, dnes jsou směřovány na masový trh – ovšem s tím, že mnoho diváků po prvním filmu nebo epizodě ztrácí zájem.
Jaká je budoucnost agenta 007?
Přestože se zatím neví, jak Amazon s Bondem naloží, jedna věc je jistá – pokud se studio bude soustředit více na kvantitu než na kvalitu, může Bond ztratit svou jedinečnost. Fanoušci teď mohou jen doufat, že tvůrci si zachovají věrnost duchu původních filmů a nepromění legendárního agenta v další sterilní produkt korporátního světa.