Nedávno jsme vám připomněli, co všechno dokáží udělat herci pro své filmy – ať už jde o nabírání či shazování kil nebo přespávání v mrtvolách. K podobně drastickým metodám se ale občas uchylují i režiséři, také zpravidla ve snaze udělat snímek realističtějším. Dnes si představíme sedm z nich.
1) Christopher Nolan koupil pole kukuřice
Populární režisér Temného rytíře 90 %, Počátku 89 % či Dokonalého triku 88 % se v našem seznamu prostě objevit musel. Už jsme kdysi psali o tom, jak v ulicích velkoměsta přetočil nákladní auto na střechu, nebo jak využil skutečné otáčející se chodby pro natáčení scén s měnící se gravitací. Asi také víte, že v nejnovějším Dunkerku 81 % najdeme řadu skutečných lodí a letadel z časů druhé světové války.
Počátek: Zjistili jsme to nejzajímavější o snovém výletu Christophera Nolana
Nolan zkrátka klade velký důraz na realističnost a proto mimo jiné pro účely svého sci-fi trháku Interstellar 84 % zasadil 500 akrů kukuřice – a to je opravdu obří plocha přesahující dva čtvereční kilometry. Režisér se k tomu odhodlal poté, co pěstování probral s kolegou Zackem Snyderem (ten totéž v menším měřítku zkoušel pro Muže z oceli 72 %).
Aby toho nebylo málo, Christopher Nolan po natáčení kukuřici se ziskem prodal a přispěl získanými penězi do rozpočtu snímku.
2) Guillermo del Toro nechal postavit hlavy robotů
Pamatujete si obří roboty z akční mlátičky Pacific Rim 63 %? No tak ty samozřejmě Guillermo del Toro nepostavil, vznikly za pomoci digitálních efektů. Tedy z větší části, protože režisér nechal vybudovat alespoň interiéry jejich hlav. Studio by sice údajně bylo raději, kdyby vše vzniklo v počítači, režisér ale prosadil svou.
Dokonce nechal dovnitř nainstalovat složité mechanismy, do nichž byli následně napasováni herci v kovových oblecích. Dostat je zase ven údajně trvalo zhruba půl hodiny, takže pokud je začalo něco svrbět na zádech…
3) Werner Herzog přetáhl loď přes horu
Německý scénárista a režisér Werner Herzog natáčel snímek Fitzcarraldo 83 % počátkem osmdesátých let, takže využití počítačových efektů ani nepřicházelo v úvahu. Nechal proto přetáhnout skutečnou loď (vážící 320 tun) přes kopec – přesně tak, jak to v jeho filmu udělala ústřední postava. Smekáme.
4) Ridley Scott trápil Vetřelce
Jak dosáhnout toho, aby herci cítili strach z neznáma, který je tak typický pro lidi, kteří se setkají s vetřelcem? Ridley Scott na to šel od lesa – zakázal představiteli netvora Bolajimu Badejovi , aby se bavil s ostatními členy štábu a dokonce ho ubytoval v úplně jiném hotelu. Herec na sobě také musel stále mít kostým, v němž se ani nedalo sedět.
Vetřelec: Zajímavosti okolo sci-fi klasiky, o nichž jste neměli ponětí
5) Tim Burton vycvičil veverky
Mysleli jste si, že byla slavná scéna s veverkami z Burtonovy adaptace Karlíka a továrny na čokoládu 81 % kompletně digitální? Tak to byste se pletli – tvůrci použili jednak animatronické loutky, jednak i živá zvířata. Veverky naučili mimo jiné skákat na lidi či kontrolovat jakost oříšků poklepáním. Skutečné je dokonce i louskání, byť ořechy samotné jsou jen z plastu. Ty pravé by totiž mlsná veverka samozřejmě hned spořádala.
6) Stanley Kubrick točil film chronologicky
Film se zpravidla točí tak, aby se co nejméně peněz utratilo za přesouvání mezi lokacemi – tedy nejprve všechny scény z jednoho místa, potom všechny z dalšího a tak dále. Režisér Stanley Kubrick ale rád dělal ve scénáři i za běhu změny a tak se rozhodl, že své slavné Osvícení 88 % natočí chronologicky.
Dalších 10 úžasných filmových detailů. Některých jste si zaručeně nikdy nevšimli!
Natáčení se kvůli tomu natáhlo skoro na rok a Kubrick svou časově i prostorově náročnou metodou zbrzdil třeba práce na Dobyvatelích ztracené archy 90 %.
7) Alexander Sokurov natočil hodinu a půl dlouhý záběr
Ruský režisér Alexander Sokurov se proslavil svým snímkem Ruská archa 72 %, který má jen jeden jediný záběr. Jenomže ten má celých 96 minut. Dokázal ho přitom natočit už na čtvrtý pokus! Napoprvé se údajně něco pokazilo už po pěti minutách, nakonec se ale šílená scéna opravdu podařila. Jen zvuk musel být přidán až později….