Nová ukázka z nadcházejícího remaku Lvího krále dosáhla velkého úspěchu, hned během úvodních čtyřiadvaceti hodin ji zhlédlo více než 200 milionů lidí. Zároveň ale rozproudila debatu o tom, zda snímek patří spíš mezi hrané filmy, nebo víc mezi animované.
Důvod je nasnadě. V centru pozornosti jsou ústřední postavy nejrůznějších zvířat. Zvířat, která vykouzlili ve svých počítačích digitální mágové. A digitální je dokonce i atraktivní prostředí africké savany, v němž se příběh odehrává! Lví král se kompletně natáčel v Los Angeles.
Kniha džunglí, Kráska a zvíře. Kolik dalších Disneyho animáků dostane novou hranou verzi?
Na rozdíl od předloňské Knihy džunglí 80 % navíc novinka samozřejmě ani nebude mít lidského protagonistu.
Jon Favreau , který režíroval oba snímky, si také není tak docela jistý. Už v době premiéry Knihy džunglí řekl, že se hranice mezi animovanými a hranými filmy stále více rozmazává. Další z tvůrců Rob Legato, který dohlížel na digitální efekty, se vyjádřil podobně. Považuje Knihu džunglí zkrátka za film, bez nálepky.
Disney i tak snímek propagoval jako live-action. Přesto, že na něm pracovalo více než 2000 animátorů, údajně zhruba třikrát více, než kolik jich je potřeba při natáčení klasického animovaného filmu.
10 vystřižených scén, které vám dovolí nahlédnout hlouběji do duše vašich oblíbených postav
A můžeme se podívat ještě trochu hlouběji do nedávné minulosti. James Cameron totiž v roce 2009 svého Avatara 82 % rozhodně nepovažoval za animovaný film, přestože se jeho podstatná část odehrávala v počítačem vytvořeném prostředí s animovanou létající i pobíhající zvířenou. Jistě, v části snímku stále hráli skuteční herci s použitím jen minimálního množství trikové magie… jenže to samé můžeme říct i o LEGO příběhu 75 %.
Pokud se pak chceme vrátit ještě hlouběji do minulosti, můžeme třeba zmínit, že se chtěl už v roce 2002 ucházet o Oscara v kategorii animovaných filmů Myšák Stuart Little 2 , tedy hraný film, v němž hraje hlavní roli trikově vytvořené zvíře. Tehdy byl odmítnut: moderní standardy pak požadují, aby animaci obsahovalo minimálně 75 % snímku a aby bylo animované výrazné množství ústředních postav.
Velmistři filmové hudby: 10 z nejslavnějších skladatelů stříbrného plátna
Tyto standardy už ale třeba Kniha džunglí splňuje a s naprostou jistotou můžeme očekávat, že se do nich vejde Lví král. Disney se ale pro Oscary v kategorii animáků vůbec nehrne a dál propaguje oba zmíněné snímky jako live-action, přestože v nich stále častěji pocházejí z reálného světa tak maximálně hlasy dabérů digitálních postav.
Není to samozřejmě poprvé, co moderní technologie vnáší zmatky do zavedených škatulek filmového průmyslu. Podobné zmatení dodnes panuje okolo motion capture, který umožňuje převést pohyb či mimiku herců do digitálního světa. Americká Akademie, která rozdává Oscary, nepovažuje mocap za animaci – ale zatím ani za výkon v podobné roli nikomu neudělila svou zlatou plešatou sošku. Známý herec Andy Serkis přitom už roky bojuje za to, aby byly jeho role Gluma či Caesara považovány za víc, než jen za speciální efekty.
Filmový svět se prostě vyvíjí až příliš rychle a dost možná nakonec vznikne i nová oscarová kategorie fotorealistických animovaných snímků. Třeba anglická Wikipedie už PR řeči o live-action ignoruje a na rozdíl ještě od výše zmíněné Knihy džunglí řadí nového Lvího krále mezi animáky.