Film Tetris byl oznámen již v roce 2020, od té doby se vše muselo trošku odložit, kvůli pandemii, jež ovlivnila téměř veškerá odvětví, která mohou člověka jen napadnout. Nicméně čekání je u konce a film už klepe na vrátka. V hlavní roli se objeví Taron Egerton, premiéra je naplánována na 31. 3. 2023, na streamovací platformě Apple TV Plus.
Co vlastně o filmu víme?
Po shlédnutí traileru mohu konstatovat, že půjde o vcelku úderný snímek. Jedná se o drama vyprávějící příběh vzniku hry Tetris. Pravděpodobně jej není třeba nijak obšírně představovat, většina z nás nejspíše viděla některou z variací na stavění různých padajících kostiček do úhledných celků. Henk Rogers (Taron Egerton) bude řešit licenční spory a zároveň se jej společně s tvůrcem Tetrisu, Alexejem Pajitnovem (Nikita Efremov), pokusí dostat na široký trh pro co nejvíce potenciálních nových nadšenců. A že to nebude jednoduchá cesta, je předem více než jasné.
V dalších rolích se objeví například Toby Jones jako Robert Stein, Ben Miles v roli Howarda Lincolna či Matthew Marsh, jež neztvárnil nikoho menšího, než samotného Michaila Gorbačova.
Jak Tetris vznikl?
Grafika Tetrisu je vskutku jednoduchá a pravidla ještě jednodušší. Prostě pouze otáčejte padajícímí kostičkami v různých tvarech tak, aby do sebe zapadaly a vytvořily rovnou linku.Ta poté zmizí a můžete opakovat. Donekonečna. Hra zažila svůj největší boom v 80. – 90. letech 20. století a i přes její vyšší věk stále baví hráče dodnes. Tetris se hodně lišil od ostatních her vydaných ve zmíněném období. Narozdíl od nich neoplýval složitou grafikou, nezapomenutelnými postavami ani promyšleným příběhem. Zatímco samotná hra se jeví jako nadmíru jednoduchá, příběh jejího vzniku a úspěchu napříč celým světem je pravým opakem. Vznikala totiž v době poslední dekády studené války, zrovna když vztahy mezi Sovětským svazem a zeměmi Západu byly vše, jen ne přátelské.
Komplikovaný příběh začal milovníkem puzzlí, softwarovým inženýrem Alexejem Pajitnovem, tvůrcem Tetrisu, v roce 1984. Pracoval v té době pro počítačové centrum Dorodnitsyn na Sovětské akademii věd, v Moskvě, řízené samozřejmě vládou. Pajitnov původně nezamýšlel hru zpeněžit, vytvořil ji jen pro zábavu. Zajímalo ho, jestli je opravdu schopen něco podobného vyrobit. Ale kde vlastně přišel k tak neobvyklému názvu? Složil prý dohromady dvě slova, tetra (řecky čtyři) a tenis a tím vznikl legendární Tetris. Inspirací se pro něj stala oblíbená hra pentomino, kde se soupeři snaží pokládat kostky na šachovnici tak, aby strany byly rovnoběžné se stranami čtverců šachovnice, avšak kostky nejde pokládat napříč, aby se překrývaly. Pajitnov si představoval, že právě různé tvary z kostiček mohou padat z horní části obrazovky do sklenice a hráči si je budou moci různě upravovat.
Hra, jež si podmanila svět
Spolupracovníci Pajitnova se nové hry nemohli nabažit. Hráli pořád dokola, znovu a znovu. Tetris se začal šířit Moskvou a když Pajitnov poslal kopii kolegovi do Maďarska, skončila na výstavě softwaru Maďarského institutu technologií. Tam si získala pozornost Roberta Steina, majitele Andromeda Softwaru Ltd., který zrovna přijel na návštěvu z Anglie. Vyhledal Pajitnova, ale nakonec osud Tetrisu ležel v rukách sovětské agentury Elektronorgtechnica (Elorg) založené za účelem hlídat distribuci softwaru vyrobeného v Sovětském svazu do zahraničí. Po dlouhých peripetiích se Tetris podařilo dostat i za hranice. Pajitnov bohužel nebyl součástí vyjednávání o právech a prodeji hry, takže z profitů neviděl nic. Pajitnov nakonec emigroval do Ameriky v roce 1991 a začal se věnovat tvorbě her, později také pro Microsoft. V roce 1996, když Elorg přestal existovat, se Henk Rogers vrátil do Moskvy a vyjednal vrácení práv na hru zpět muži, jež jí před lety vytvořil.
Zdroje článku: Digitalfix, Wikipedia, Imdb a Livescience