Mnozí z nejznámějších režisérů současnosti pohlížejí na některé trendy filmového průmyslu s obavami či dokonce s odporem. Christopher Nolan   například před časem kritizoval rozhodnutí Warnerů poslat letos filmy vedle kin i na HBO Max, předloni se pak Francis Ford Coppola   a Martin Scorsese   opřeli do superhrdinských filmů.

Irishman
Foto: Netflix

Právě poslední jmenovaný se před časem ozval znovu, tentokrát v eseji pro Harper’s Magazine. Filmové umění je podle Scorseseho systematicky odsouváno, devalvováno, odsouváno na okraj a redukováno na nejnižší společný jmenovatel – na obsah. Režisér specificky kritizoval streamovací služby.

Pokud vám díla ke zhlédnutí „doporučuje“ algoritmus podle toho, co už jste viděli a pokud vaše preference váží jen podle motivů a žánrů, co to dělá s filmovým uměním?

Výběr není nedemokratický nebo „elitistický“, to slovo se používá už tak často, že ztratilo význam. Jde o akt štědrosti – sdílíte to, co milujete a co vás inspirovalo. (…) Algoritmy už z definice jenom kalkulují a zacházejí s divákem jen jako se spotřebitelem.

Připomenout se nicméně sluší, že Scorsese sám se streamovacími službami občas spolupracuje. Jeho snímek Irčan například vznikl pro Netflix.

avatar autora
Aleš Šumpík
Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přihlaste se k odběru našich novinek

Získejte upozornění na nejlepší filmy a seriály, které by vám neměli utéct.

Může se vám také líbit

Sony odhaluje první detaily filmu Spider-Man 4 a není to, co fanoušci čekali

I druhý víkend byl pro Infinity War rekordní. Avengers nejrychleji překonali miliardu

Do filmu Deadpool & Wolverine se pokusili naverbovat další oblíbené hrdiny Marvelu

Charlie Cox a Vincent D’Onofrio vrátili Daredevila zpět na správnou cestu