Mnozí z nejznámějších režisérů současnosti pohlížejí na některé trendy filmového průmyslu s obavami či dokonce s odporem. Christopher Nolan například před časem kritizoval rozhodnutí Warnerů poslat letos filmy vedle kin i na HBO Max, předloni se pak Francis Ford Coppola a Martin Scorsese opřeli do superhrdinských filmů.
Právě poslední jmenovaný se před časem ozval znovu, tentokrát v eseji pro Harper’s Magazine. Filmové umění je podle Scorseseho systematicky odsouváno, devalvováno, odsouváno na okraj a redukováno na nejnižší společný jmenovatel – na obsah. Režisér specificky kritizoval streamovací služby.
Pokud vám díla ke zhlédnutí „doporučuje“ algoritmus podle toho, co už jste viděli a pokud vaše preference váží jen podle motivů a žánrů, co to dělá s filmovým uměním?
Výběr není nedemokratický nebo „elitistický“, to slovo se používá už tak často, že ztratilo význam. Jde o akt štědrosti – sdílíte to, co milujete a co vás inspirovalo. (…) Algoritmy už z definice jenom kalkulují a zacházejí s divákem jen jako se spotřebitelem.
Připomenout se nicméně sluší, že Scorsese sám se streamovacími službami občas spolupracuje. Jeho snímek Irčan například vznikl pro Netflix.