Vermin, což v angličtině znamená škůdci nebo havěť, se objevují v řadě filmů a seriálů jako metafory lidských strachů a obav. Tyto malé, často přehlížené bytosti slouží tvůrcům jako nástroj k prozkoumání temných koutů lidské psychiky. U hororu a thrilleru se vermin často používají k vytváření napětí a strachu. Vzpomeňme na zástupy krys v klasickém hororu „Willard“ nebo šváby v kultovním snímku „Creepshow“. Oba filmy využívají havěť k provokaci diváka a k vyvolání znepokojivých pocitů.
Seriály a filmy s vermin tematizují i ekologické či sociální otázky. Jedním z příkladů je animák „Ratatouille“, kde je myš prezentována v pozitivním světle a odhaluje nejen kulinářské talenty, ale také předsudky, které společnost vůči škůdcům často chová. V tomto kontextu vermin nejsou jen ztělesněním chaosu či nebezpečí, ale také nástrojem k ukázání, že ne všichni neobvyklí „vetřelci“ nutně přinášejí jen škodu.
Vermin se tedy v kinematografii a televizní tvorbě staly silnými symboly, které umožňují hlubší a komplexnější pohled na lidské problémy. Tvůrci tak mohou prostřednictvím těchto postav a příběhů poskytovat kritiku současné společnosti nebo upozorňovat na její nedostatky. V mnoha ohledech nás tyto drobné postavy nutí přemýšlet o vlastní existenci a přirozeném řádu světa zcela novým způsobem.
Co by vás mohlo zajímat: havěť, infested, sébastien vaniček, florent bernard