Možná si ještě vzpomenete, že jsme se letos na jaře dočkali nemastné neslané adaptace Řbitova zvířátek 60 %, jedné z nejslavnějších horrorových knížek úspěšného amerického spisovatele Stephena Kinga . Jak naznačují nové informace, snímek nejspíš vznikl proto, že se autorovi už brzy mají vrátit práva na adaptaci.

Situaci vysvětluje server Hollywood Reporter. Americký Kongres v sedmdesátých letech upravil zákon tak, že si mohou autoři vzít adaptační práva ke svým knihám zpět od filmových studií, jakmile uplyne určitá časová lhůta. Nyní tudíž chce řada spisovatelů, kteří své knihy prodali v osmdesátých letech, tato práva zpátky.
Nechte je skončit: 8 známých filmových sérií, které jsou už dost unavené
A nejde o bezvýznamná jména. Rodina Rodericka Thorpa by ráda zařízla sérii Smrtonosná past, v ohrožení jsou známé značky jako Noční můra v Elm Street nebo Predátor. Paramount se zase musel vypořádat právě se žádostí Stephena Kinga , který chtěl opět získat svůj Řbitov zvířátek.

Spisovatelé musejí svůj záměr studiím oznámit dva roky předem a přesně to prý mistr horroru učinil. Paramount byl postaven před nesnadné rozhodnutí – ztratit cennou knihu, nebo rychle natočit novou verzi a shrábnout výdělky předtím, než bude muset vyjednat s Kingem novou smlouvu.
Natáčení filmů jen proto, aby studiu zůstala značka pevně v rukou, je ostatně v Hollywoodu běžnou praxí. Spekuluje se, že právě proto v Sony Pictures začátkem dekády vznikla série Amazing Spider-Man s Andrewem Garfieldem . Pokud by se totiž pavouk opět nepodíval na plátna, hrozilo by, že se vrátí domů k Marvelu.

Jen málokdo pochybuje, že stejným způsobem vznikla i nejnovější adaptace Fantastické čtyřky 43 % z roku 2015. Ta se totiž dočkala mimořádně negativního přijetí jak mezi diváky, tak mezi kritiky a rozhodně nepůsobila dojmem, že za ní stojí nová, originální a kreativní vize.
Mrakovitý Galactus, Deadpool se zašitou pusou. Co změnily superhrdinské snímky proti komiksům
Aby toho navíc nebylo málo, kdysi v roce 1994 spatřila světlo světa extra levná verze Fantastické čtyřky, která se dokonce ani nepodívala do kin a existuje čistě proto, aby prodloužila vlastnictví práv. Svědčí o tom třeba směšný rozpočet jednoho milionu dolarů, za který zkrátka superhrdinský blockbuster nemáte šanci natočit. Marvel prý později nechal všechny kopie filmu zničit, bylo už ale pozdě a ještě dodnes ho můžete dohledat na internetu.

Článek Hollywood Reporteru zmiňuje, že by potenciálně mohl být v ohrožení i Terminátor. Za tím totiž stáli James Cameron a jeho někdejší manželka Gale Anne Hurd . Právě ta prý nyní chce získat vražedného androida zpátky, zatímco Cameron se s produkční společností Skydance již údajně domluvil.
Terminátor: Podle režiséra byl pošpiněn, modelu T-800 nám prý bude v Dark Fate líto
Otázkou je, zda to bude stačit, neboť mají podle zdrojů Hollywood Reporteru Cameron a Hurd na právech podíl padesát na padesát a Skydance by tudíž musel zajistit souhlas obou, kdyby chtěl v budoucnu natočit další snímek. Skydance reagoval na dotaz serveru tím, že na základě dohody s Cameronem kontroluje práva k Terminátorovi na celou dohlednou budoucnost.

Hollywood bývá nezřídka obviňován, že neumí končit a ždímá své oblíbené značky, dokud to jenom jde. Přinejmenším v případě filmů natočených podle knižní předlohy by se ale mohlo v nadcházejících letech leccos změnit.