Franšíza Stargate (Hvězdná brána) je jednou z největších sci-fi franšíz, která nám nabízí původní film z roku 1994 následován oblíbeným seriálem vycházejícím v letech 1997 – 2007 s celkovým počtem 212 epizod s dvěma vedlejšími filmy z roku 2008 (Stargate: The Ark of Truth / Hvězdná brána: Archa pravdy, Stargate: Continuum / Hvězdná brána: Návrat) a dále ještě několik navazujících seriálů.
Samozřejmě, že takto velkolepá franšíza, která zahrnuje několik příběhových vláken, se neobešla bez několika problémů při vytváření rozsáhlého kánonu.
Spolutvůrce prvního seriálu s jednotkou SG-1, Brad Wright, v nedávném rozhovoru pro The Companion vysvětlil, že během práce na vesmírném sci-fi je nutné stanovit několik pravidel.
Wright se rozpovídal o různých výzvách, se kterými se museli scénáristé SG-1 v průběhu sérií potýkat, a jak je vyřešily vytvořením zcela nových pravidel.
Některá z těchto pravidel samozřejmě přinesla úskalí a někdy je pravidlo tak komplikované, že začne překážet skutečnému vyprávění.
Zejména jedno pravidlo vytvořené za účelem snížení počtu úmrtí postav v seriálu se stalo tak komplikovaným, že jej Wright s ostatními spolupracovníky museli ze seriálu odsunout do pozadí.
„Někdy jsme se přistihli, že lamentujeme nad novými pravidly, která jsme vymysleli,“ vysvětlil Wright.
„Jonathan Glassner si uvědomil, že počet těl byl znepokojivě vysoký pokaždé, když jsme bojovali s našimi goa’uldskými nepřáteli, a tak přišel s novou zbraní zvanou ‚Zat’nik’tel‘.“
„Byl to v podstatě phaser. Jeden výstřel omráčil, druhý výstřel zabil. Dobře. Pak jednoho dne na natáčení, ve vážné snaze snížit počet mrtvých padouchů, přidal třetí nastavení. Třetí výstřel způsobil, že padouch zmizel. Bylo to pro mě naprosto hloupé a nakonec jsme to přestali používat, ale již to bylo v několika epizodách. Někdy vás vaše vlastní pravidla koušou do zadku.“
V jiném případě, o něco dříve v seriálu, Wright a spolutvůrci zjistili, že se nezabývají pravidlem, které vytvořili, ale pravidlem vytvořeným již původním filmem Stargate.
Větší koncept Hvězdné brány sám o sobě stačil k tomu, aby poháněl televizní seriál epizodu po epizodě, ale ukázalo se, že jiné koncepty byly k adaptaci o něco méně přátelské.
„Ne všechna pravidla jsou vytvořena v první epizodě. Série se vyvíjejí a rostou, ale pokud existuje dostatečná kontinuita, je tato evoluce vázána pravidly, která přišla dříve. Tedy pokud by tato pravidla neměla být zrušena,“ vysvětlil Wright.
„Ve druhé sezóně Rob Cooper správně poukázal na to, že zařízení sarkofágu z filmu, které dokázalo doslova oživit mrtvé, bylo pro nás příliš velkou kartou. Přišel s příběhem, díky kterému je jeho neustálé používání návykové i destruktivní. Problém vyřešen! I když jsme si později našli jiné způsoby jak přivést mrtvé zpět.”
Hvězdná brána byla přelomovou sci-fi sérií, která má dosud obrovskou fanouškovskou základnu a dala vzniknout ohromné franšíze čítající ještě několik dalších pořadů.
SG-1 však sloužila jako jádro původní sestavy po větší část desetiletí.