Na začátku května 2023 vypršela tříletá smlouva mezi Sdružením amerických scenáristů a filmovými a televizními producenty. Zmiňované sdružení, které zastupuje zhruba 11 500 scenáristů, zakázalo svým členům během stávky upravovat stávající texty, či tvořit nové. Probíhající stávka a hrozící spor producentů se zástupci režisérů a herců nabourává snahy o obnovu filmového průmyslu po pandemii koronaviru.
Důvody stávky
Mezi hlavní důvody stávky patří obava scenáristů, že jejich práce stále více spadá do kategorie tzv. „gig economy“ tj. krátkodobých zakázek realizovaných v horizontu několika týdnů. Tento pro scénáristy negativní posun je úzce spojen s rozvojem streamovacích platforem typu Netflix. Dalším řešeným tématem je snaha scenáristů jasně definovat roli umělé inteligence (například Chat GPT) při tvorbě scénářů. Scénáristé uznávají potenciální roli umělé inteligence například při rešerši zdrojů, snaží se ale zamezit tomu, aby je umělá inteligence zcela nahradila. Lze tedy říci, že scénáristé čelí větší nejistotě a jejich příjmy klesají.
Stávka scenáristů není neobvyklým krokem, k vyjednávání mezi oběma stranami dochází vcelku pravidelně již od roku 1960. Poslední stávka v letech 2007-2008 trvala rovných 100 dnů. Doposud nejdelší stávka pak proběhla v roce 1988 a trvala 153 dnů. Zdroje z Hollywoodu tvrdí, že scenáristé jsou tentokrát ve svých snahách mimořádně jednotní a ze svých požadavků se nechystají ustupovat.
Situace ve Spojených státech nenechává chladnými ani scenáristy z jiných částí světa. Ve středu 14. června se konala shromáždění na podporu scenáristů například ve Velké Británii, v Japonsku, v Jižní Koreji či na Filipínách.
Potenciální budoucí scénáře
Časopis Vanity Fair definoval tři možné scénáře budoucího vývoje. Ten nejoptimističtější předpokládá ukončení stávky v polovině července, a to i z toho důvodu, že filmové a televizní producenty v současné chvíli plně zaměstnává blížící se konec smlouvy (na konci června) se sdruženími režisérů a herců. Seriózní jednání se scénáristy se tak očekává nejdříve na začátku července.
Scénář označovaný jako realistický předpokládá dosažení dohody na začátku podzimu. Pesimistický scénář pak hovoří o dosažení kompromisu v čase Vánoc. Tento velmi negativní scénář pracuje s předpokladem, že ke stávce scénáristů se připojí i režiséři, či herci, což by pochopitelně vedlo k naprostému zastavení produkce. Historické zkušenosti ukazují, že Asociace režisérů ke stávce příliš často nesahá, doposud pouze jednou v 87leté historii organizace. Na druhou stranu Sdružení filmových a televizních herců v posledních dnech spíše naznačuje svou připravenost stávku zahájit.
Dopad na hollywoodskou produkci a ekonomiku
Prvním hmatatelným dopadem stávky bylo přerušení vysílání populárních amerických talk show, které připravují celé týmy scénáristů. Podle posledních informací se již měsíc a půl trvající stávka promítá do odkládání plánovaných projektů a posunů v plánovaných harmonogramech.
Stávka scenáristů a hrozící stávka režisérů a herců přitom přišla v době, kdy se příjmy z prodeje vstupenek ve Spojených státech vracely k hodnotám před pandemií. V letošním roce jsou zisky zhruba o 30 % vyšší než ve srovnatelném období v loňském roce. Aktuální nepříjemná situace způsobila pozastavení například filmu Ustoppable s Jennifer Lopez, seriálu Zero Day s Robertem De Niro z produkce Netflixu či filmu Good Fortune s Keenu Reevesem. Byla také posunuta data očekávaných premiér pokračování sérií Star Wars, Avengers a Avatar.
Stávka má i hmatatelné makroekonomické dopady, neboť filmový průmysl hraje v kalifornské ekonomice významnou roli. Odhaduje se, že stávka v letech 2007-2008 způsobila škodu ve výši 2,1 miliardy dolarů. Bude-li letošní stávka delší, mohou být ztráty ještě citelnější.
Vzhledem k popularitě hollywoodské produkce, kterou hltají diváci po celém světě a s ohledem na potenciální finanční ztráty, bude i v příštích týdnech řešení stávající neutěšené situace pod drobnohledem laické i odborné veřejnosti.
Zdroje: Los Angeles Times, irozhlas.cz, iprima.cz, wikipeda.org, vanityfair.com, deadline.com