Když na plátně dojde k nějaké velmi efektní scéně, zpravidla potom chceme vědět, jak se filmařům povedla. Použili praktické, nebo digitální efekty? Oklamali nás střihem, nebo perspektivou? Ne vždy nás ale napadne, že se podobně zajímavá vysvětlení často skrývají i za filmovou hudbou.

Finální epizoda šesté série Hry o trůny 92 % se zapsala do povědomí diváků velmi silně. Mohl za to hlavně její úvod, v němž královna Cersei Lannister odpálila Baelorovo septum pomocí divokého ohně. V pekle zelených plamenů uhořeli fanatičtí Vrabčáci a většina členů rodu Tyrellů, ale i někteří královnini vlastní příbuzní.
Herec, kterému ve Hře o trůny zemřely už dvě postavy. A 8 dalších detailů, které vám zatím ušly
Chladnokrevný vražedný útok by měl ale na diváka stěží poloviční efekt, kdyby skladatel Ramin Djawadi dění nepodkreslil jednou ze svých nejlepších prací. Pro Business Insider později vysvětlil, jak vlastně přišel s tak netypickou hudbou, nepodobnou všemu, co jsme do té doby v seriálu slyšeli.

Djawadi věděl, že divákům zvrat nechce prozradit dopředu a nevyužil proto známý motiv Dešťů Kastameru, který hrál do té doby skoro vždycky, když Lannisteři chystali nějakou lumpárnu. Zapojil také zbrusu nový nástroj, klavír. Ten se do té doby v hudbě Hry o trůny vůbec nevyskytoval.
Po rozhovoru se scénáristy D. B. Weissem a Davidem Benioffem se pak skladatel rozhodl přidat ještě další instrument, varhany. S těmi už měl z předchozích epizod nějaké zkušenosti a přišlo mu, že se nástroj hodí k náboženskému prostředí Baelorova septa. Varhany hrály třeba během Cerseiny cesty pokání.

Nový hudební motiv nazvaný Light of the Seven (Světlo Sedmi, ve významu sedmi Západozemských bohů) následně Djawadi recykloval v jedné z posledních scén epizody, kde jej smíchal s již zmíněnými Dešti Kastameru a využil jako podkres Cerseiny pochmurné korunovace.
Djawadiho kolega Howard Shore zase i po letech vzpomíná na soundtrack k Pánu prstenů. O své práci na adaptaci trilogie J. R. R. Tolkiena mluví jako o kulminaci všeho co se naučil o filmu a o hudbě. Cítil prý značný tlak, neboť dobře věděl, že se fanoušci Středozemě počítají na miliony.

Do hudby proto dovedně zapracoval třeba Tolkienovy umělé jazyky, které spisovatel stvořil pro své elfy či skřety. V pozadí důležitých scén všech tří filmů tak zní v pozadí básně a písně, které mají přímý vztah k probíhajícím událostem.
Otázky fanoušků: Mohl Černokněžný král v bitvě o Minas Tirith porazit Gandalfa Bílého?
Když Gandalf dorazí do Helmova žlebu s armádou Rohirů a masa lidí a koní se rozjede z kopce do útoku, můžeme slyšet píseň o Stínovlasovi, na kterém čaroděj jede. Když Enti vyrážejí dobýt Železný pas, pevnost čaroděje Sarumana, slova v elfím jazyce vyprávějí, jak se třese zem a láme kámen, protože se les probral z temného spánku a vyrazil do války.
Pokud vás zajímají přesná slova všech písní, máme pro vás i karaoke verzi:
Shore ostatně sám v rozhovoru přiznal, že měl během své práce na soundtracku Pána prstenů knihy neustále otevřené na stole. Když připočteme Hobita, složil nakonec pro Středozem zhruba 20 hodin hudby, což je naprosto neuvěřitelný výkon.
Do třetice všeho dobrého – zmínit musíme ještě Hanse Zimmera . Ten ve svých soundtracích k filmům Christophera Nolana jako je Počátek 89 %, Dunkerk 81 % nebo Interstellar 84 % používá zvukový efekt zvaný Shepard tone. Vytvoří smyčku, která na první pohled působí dojmem, že ztrácí či nabírá na intenzitě, aniž by se tak ve skutečnosti dělo.
Pokud jste takovémuto zvuku dlouhodobě vystaveni, může se u vás projevit nevolnost a bolesti hlavy. V kombinaci s tikajícími hodinkami v Dunkerku tak vzniká v divákovi značně autentický pocit ohrožení, který mu pomůže lépe se sžít s postavami britských a francouzských vojáků uvězněných na pláži.

Zimmer v jednom rozhovoru uvedl, že ho na efektu fascinuje dojem věčnosti a nekonečnosti. Ten pochopitelně přišel vhod jak ve snovém světě Počátku, tak v obřím, velkolepém vesmíru Interstellaru. Mimochodem: čím víc se postavy ve druhém zmíněném filmu vzdalovaly od Země, tím méně zvuků pocházelo z hudebních nástrojů a tím více prostoru dostávaly lidské hlasy.
Hans Zimmer: 10 nejlepších soundtracků geniálního skladatele
I ty ale Zimmer používal netradičními způsoby. Chtěl, aby zněly cize, narušeně a abstraktně.
Na Banův hudební motiv z posledního dílu trilogie o Temném rytíři pro změnu přišel ve spánku, jak prozradil v rozhovoru pro Hollywood Reporter. Ale to byste od skladatele hudby k filmu o snění možná i tak trochu čekali.