Vetřelecká sága se už od svého úvodního filmu z roku 1979 těší obrovské popularitě. Není divu: na sérii se postupně podíleli takoví režiséři jako Ridley Scott , James Cameron , nebo David Fincher a mix sci-fi, akce a horroru fungoval naprosto skvěle. Dnes se proto podíváme tvůrcům Vetřelce 90 % pod pokličku.
Ve vesmíru vás nikdo neuslyší křičet
První snímek chtěl být už od začátku děsivý. Napětí mělo narůstat, hrůza se hromadit. Jak ale vyvolat strach diváků, když si nemůžete dopomoci počítačovými efekty?

Ridley Scott a jeho parta přišli s mnoha mimořádně kreativními řešeními. Oblek Vetřelce svěřili studentovi z Keni, kterého vybrali především s ohledem na jeho mimořádně štíhlé ruce. Mimozemskou zrůdu pak nikdy neukázali napřímo zepředu, aby působila co nejméně lidsky. Ze stejného důvodu také tvůrci opustili původní vizuální koncept, který počítal s tím, že Vetřelec bude mít oči.
Obličej objímajícího chapadlatce, který ve filmu celou patálii začne, vyrobili autoři z ovčích střev a ledvin, kondomů, měkkýšů a ústřic, aby mu dodali mimořádně odpudivé vzezření. Když se pak malý Vetřelec prodral ven z těla svého hostitele, reakce herců byly do velké míry autentické. Celá scéna se točila na první dobrou a do loutky, představující umírajícího člověka, napěchovali autoři skutečné zvířecí vnitřnosti, na což nebyl nikdo předem připraven.

Dlouho také pro příšeru hledali přiléhavé jméno. Původní název zněl Starbeast, tedy Hvězdná bestie, posléze ale Dana O’Bannona při opětovném pročítání scénáře napadlo dokonale pasující slovo Alien, které angličtina používá pro cizí, neznámé, mimozemské či potenciálně nelidské věci. Navíc se dá použít jak jako sloveso, tak coby podstatné jméno. Ne vždy se přitom název do cizích jazyků překládal doslovně. Maďarský distributor třeba snímek neméně přiléhavě pojmenoval Osmým pasažérem je smrt.
Vzhled Vetřelce až do kinopremiéry podléhal přísnému utajení, neobjevil se v propagačních materiálech a k dispozici ho nedostal dokonce ani autor knižní verze příběhu.
Temná planeta a prastaré mrtvoly
Působivost filmu značně zvyšuje nehostinné prostředí, v němž se odehrává jeho první akt. Jedním z nejsilnějších okamžiků je bezesporu ten, ve kterém výzkumná výprava objeví zničenou vesmírnou loď i s dávno mrtvým členem posádky, zakonzervovaným časem.

Studio přitom původně nechtělo o tak obřím modelu ani slyšet, nakonec se ale nechalo přesvědčit poukazem na to, že prastarý mimozemšťan ochrání snímek před tím, aby působil příliš lacině. To se jistě podařilo – škoda jen, že drahý model později chytil od odložené cigarety a shořel na popel, naštěstí až po dokončení natáčení. Kouření holt škodí zdraví i majetku.
Aby mrtvý tvor vypadal ještě titánštěji, zastoupili herce v některých scénách děti navlečené do skafandrů. I tak zajímavě se dají strávit prázdniny.
Kreativní přístup si vyžádalo i vetřelčí hnízdo s vejci. Pohyb uvnitř nasimuloval Ridley Scott osobně za pomoci gumové rukavice. Efekt vzlínajících kapek zase vznikl otočením vejce i kamery. Za zmínku stojí, že hnízdo použité ve filmu zůstalo na svém místě ve studiu a bylo znovu použito, když Tim Burton natáčel svého Batmana 81 %.

Kapalina, která vytéká z androida Ashe poté, co mu Parker urazí hlavu, zase vznikla smícháním mléka, kaviáru a těstovin. To příliš nenadchlo robotova představitele Iana Holma , který chuť mléka nemá rád a musel strávit značnou dobu politý právě touto kapalinou.
Jak donutit kočku hrát a jak to mělo skončit
Postavy byly ze začátku napsány tak, aby mohly být ženského i mužského pohlaví. Vzájemně se členové posádky koneckonců oslovují příjmením. I přesto nikdo původně nepředpokládal, že protagonistkou příběhu bude žena. Když bylo nakonec rozhodnuto, upřednostnili tvůrci při castingu tehdy relativně neznámou Sigourney Weaver před Meryl Streep , která byla v té době nicméně také teprve na počátku kariéry.
Hlavní mužské role kapitána Dallase se měl v jednu chvíli ujmout slavný představitel Hana Sola a Indiana Jonese, Harrison Ford . Veronica Cartwright , která nakonec ztvárnila navigátorku Lambert, se zase původně hlásila na konkurz do role Ripley. Za svůj výkon ve vedlejší roli nicméně posléze získala ocenění Saturn Award.

Důležitým členem posádky byl také kocour Jonesy, který nakonec všechna setkání s nebezpečným mimozemským zabijákem přežil. Ztvárnili ho čtyři různí domácí mazlíčci. Aby jeho reakce na děsivého Vetřelce působila autenticky, schovali filmaři na scéně německého ovčáka a ve vhodné chvíli ho kocourovi ukázali. Veškeré syčení a bleskový úprk pak samozřejmě představovalo autentickou reakci zvířete.
Na závěr také nesmíme zapomenout zmínit, jak měl celý film původně skončit – jedna z prvních verzí scénáře počítala s tím, že Ripley v únikovém modulu na konci snímku poslední střetnutí s Vetřelcem nepřežije a vesmírná zrůda jí ukousne hlavu. To by ale byla velká škoda – přinejmenším bychom přišli o Sigourney Weaver v dalších pokračováních.