Napoleon Ridleyho Scotta byl zklamáním u kritické obce i v pokladnách kin, přesto vydláždil cestu k potenciálnímu úspěchu Spielbergova projektu.
Napoleon Ridleyho Scotta si v pokladnách kin nevedl dobře a kritiky neohromil, přesto by tento neuspokojivý výsledek mohl být požehnáním pro dlouho očekávaný projekt Stevena Spielberga. Navzdory působivému hereckému obsazení v čele s Joaquinem Phoenixem a vychytaným dobovým detailům, které diváky vtáhly do Francie 18. století, byl Napoleon kritizován za příliš zjednodušený příběh a plochou charakterizaci postav. I když jeho finanční neúspěch může odrazovat další filmaře, kteří se zajímají o toto téma, nedostatky vytvářejí příležitost pro úspěch jiných projektů.
Film Napoleon, který napsal Scottův spolupracovník David Scarpa, zahrnuje velkou část Bonapartova života od počátku Francouzské revoluce až po jeho smrt na Svaté Heleně v roce 1821. Film dokumentuje vzestup hlavního hrdiny na výsluní ve francouzské politice a proplétá jeho veřejné působení s bouřlivým soukromým vztahem s Joséphine (hraje ji Vanessa Kirby). Navzdory tomuto ambicióznímu plánu film vydělal pouhých 220 milionů dolarů oproti údajnému rozpočtu 200 milionů dolarů a získal smíšené recenze. Toto chladné přijetí však zároveň poukázalo na zrádné mělčiny v příběhu o Napoleonovi a ukázalo, kde mohou budoucí projekty uspět.
Spielbergův seriál HBO je nejlepší způsob, jak vyprávět Napoleonův příběh
Připravovaný seriál Stevena Spielberga Napoleon na HBO, ambiciózní pokus přivést k životu „nejzajímavější nedokončený snímek všech dob“ Stanleyho Kubricka, je dokonalým způsobem, jak navázat na úspěchy filmu Ridleyho Scotta a napravit jeho neúspěchy. Seriál, který se údajně vyvíjel posledních osm let, využije Kubrickův rozsáhlý výzkum – původně zamýšlený pro jeho vlastní film – a rozšíří jej do sedmidílné série o životě francouzského císaře. Ačkoli není jasné, na jaké období se seriál zaměří, nebo zda bude mít podobný, rozmáchlý přístup jako Scottův film, skutečnost, že se na něm vůbec pracuje, slibuje, že napraví chybu u všech budoucích filmů o Napoleonovi.
Jak se znovu a znovu potvrzuje, vyprávění o tak košaté osobnosti, jako byl Napoleon, je skoro nemožné. Vidíme to ve filmu Ridleyho Scotta i v téměř 100 let staré klasice Abela Gance. Žádný nestačí k tomu, aby plně prozkoumal a vysvětlil život jedné z největších postav historie. Například Ganceův film měl přes pět hodin, a přesto zachytil pouze období před tím, než se Bonaparte stal císařem. To dokazuje, že téměř žádná stopáž nestačí k tomu, aby byl příběh úplný. Tím, že Spielberg převede Kubrickovu vizi o Napoleonovi do podoby televizního seriálu, konečně představí císařův život v jediném možném formátu.
Napoleonův život byl tak složitý, od tvrdé výchovy na Korsice; k jeho přežití v porevoluční Francii; až po jeho konečné dobytí velké části Evropy. Jeho příběh prostě nelze zhustit do jediného filmu. Jak Scottův film dokázal, jakýkoli pokus nacpat příliš mnoho historie do celovečerní stopáže vede k příliš hutnému a nepřehlednému konečnému produktu. A to bez prostoru pro vývoj postav. S televizním seriálem může Spielberg konečně vyřešit tento problém, který trápí všechny filmy o Napoleonovi, a doufejme, že umožní vyrůst neuvěřitelnému, ale skutečnému příběhu, právě takovému, jaké to umí jenom on.
Spielbergův Napoleon může napravit dvě chyby
S prodlouženou stopáží může seriál lépe vysvětlit, jak Napoleon dokázal využít lidové cítění ve svůj prospěch a zajistit si postavení u francouzského lidu – což je jeden z klíčových prvků, které Scottovu Napoleonovi chyběly. Tím druhým je, že může lépe prozkoumat Bonapartova nepopiratelného vojenského génia, prozkoumat, proč byla jeho taktika tak průkopnická a proč bylo tak těžké ho zastavit. Náprava těchto dvou vypravěčských nedostatků povede k plnému pochopení tohoto kontroverzního velikána historie.
Kromě toho, že Spielbergův projekt Napoleon může snad napravit Scottův film, vykoupí také ztracený sen Stanleyho Kubricka o komplexním napoleonském dramatu. Kubrickův Napoleon, který byl pro legendárního amerického režiséra srdcovou záležitostí, byl odložen po neúspěchu filmu Waterloo z roku 1970. Nicméně jeho posedlost příběhem a dlouhodobá snaha o uskutečnění jeho vize staví seriál HBO před vzácnou příležitost odpovědět na jedno z velkých „co kdyby“ kinematografie.
&t=19s
Vztah mezi Napoleonem Ridleyho Scotta a Spielbergovou adaptací Stanleyho Kubricka není výhradně jednosměrný
Stejně jako Spielbergova minisérie může upozornit na nedostatky, Napoleon z roku 2023 mu také poskytuje předlohu, podle které se může řídit a které se případně vyhnout. Film například dokázal, že Napoleonova postava je natolik komplexní, že nedostatečný průzkum jeho motivací a osobnosti může způsobit klopýtnutí celého filmu. Hlavním faktorem neúspěchu Napoleona byla neschopnost vysvětlit, proč Bonaparte dosáhl všeho, čeho dosáhl. To je chyba, kterou seriál HBO nesmí opakovat.
Neuspokojivé finanční výsledky (= nezájem diváků) Napoleona také naznačují, že na původní Kubrickově tezi, že diváky Bonapartův příběh prostě tolik nezajímá, může být něco pravdy.
Tak jako tak, Spielberg má jedinečnou šanci širokému publiku představit tuto mnohovrstevnatou postavu evropských dějin.